Spring naar inhoud

FAQ - Tarieven

Certe maakt jaarlijks individuele afspraken met zorgverzekeraars en ziekenhuizen. Onderling stellen we de prijzen vast. Het kan daarom voorkomen dat de bedragen op uw factuur anders zijn dan dat u in onze tarievenlijst ziet.

De kosten van het onderzoek zijn opgebouwd uit de orderkosten plus de kosten van de aangevraagde onderzoeken.

Orderkosten

In de orderkosten zijn de kosten verwerkt van eventuele bloedafname inclusief benodigde materialen en administratieve verwerking en het versturen van de resultaten naar de aanvrager.

Kosten van de aangevraagde onderzoeken
Naast de orderkosten betaalt u de kosten van de onderzoeken in het laboratorium. U vindt deze terug in de tarievenlijst. Staat het onderzoek dat u zoekt niet in de lijst, neemt u dan telefonisch contact met ons op via 088 - 23 70 100.

Let op: in de lijst staan de 'maximale tarieven'. Met diverse zorgverzekeraars hebben wij afspraken voor lagere tarieven voor verschillende onderzoeken . Het kan dus zijn dat u minder betaalt dan in de lijst vermeld staat. Uw zorgverzekeraar kan u meer vertellen over de exacte kosten van het onderzoek.

Vervolgonderzoek
Vooraf is niet altijd precies vast te stellen wat uiteindelijk het onderzoek gaat kosten. Bij sommige laboratorium testen zijn bepaalde uitkomsten aanleiding om het bloed of de kweek verder te onderzoeken. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer er bacteriën zijn gevonden in uw urine en wij moeten vaststellen welke dat zijn. Ook uw specialist of huisarts kan om extra onderzoeken verzoeken na ontvangst van de eerste uitslag.

Let op: Laboratoriumonderzoek valt bijna altijd onder het eigen risico. De zorgverzekeraar brengt deze wettelijk verplichte eigen bijdrage bij u in rekening tot een maximum (als u voor dat kalenderjaar nog niet door andere zorgkosten uw eigen risico hebt verbruikt). Voor vragen hierover verwijzen wij u naar uw zorgverzekeraar.

Uw huisarts of verloskundige vraagt een onderzoek aan

Wordt het laboratoriumonderzoek door uw huisarts of verloskundige aangevraagd, dan stuurt Certe de factuur naar uw zorgverzekeraar. Het verschilt per onderzoek of uw zorgverzekeraar de kosten aan u vergoedt, of dat u de kosten zelf moet betalen uit uw eigen risico (totdat u uw eigen risico helemaal verbruikt hebt). Het kan ook zijn dat u een eigen bijdrage moet betalen. Uw zorgverzekeraar kan u vertellen of en hoeveel u zelf moet betalen.

 U bent onder behandeling bij een homeopaat, psychiater, of een andere zelfstandige zorgverlener

Vraagt één van de bovengenoemde specialisten het laboratoriumonderzoek aan, dan sturen we de factuur naar de specialist. De kosten van het onderzoek komen via de specialist bij u terecht. In uitzonderlijke gevallen heeft een specialist andere contractuele afspraken gemaakt en ontvangt u de factuur zelf.

Per onderzoek verschilt het of uw zorgverzekeraar de kosten helemaal vergoedt. Het kan ook zijn dat u zelf de kosten gedeeltelijk of helemaal moet betalen. Uw zorgverzekeraar kan u vertellen of en hoeveel u zelf moet betalen.

U bent onder behandeling in het ziekenhuis

Bent u onder behandeling in het ziekenhuis, dan betaalt het ziekenhuis de rekening en neemt het de kosten van laboratoriumonderzoek op in de ziekenhuisrekening. Voor vragen hierover verwijzen wij u naar het ziekenhuis waar u onder behandeling bent of uw zorgverzekeraar. 

U bent onder behandeling in een zorginstelling

Bent u onder behandeling in een zorginstelling met indicatie, dan betaalt de zorginstelling de rekening en neemt het de kosten van laboratoriumonderzoek op in de rekening. Voor vragen hierover verwijzen wij u naar de zorginstellingen waar u onder behandeling bent of uw zorgverzekeraar. 

Meer informatie vindt u hier.

Uw huisarts geeft aan welke onderzoeken wij moeten uitvoeren. Uit één buisje bloed verrichten wij meerdere onderzoeken, voor elk onderzoek geldt een tarief. Dat geldt ook bij microbiologisch onderzoek. Voor 1 vraag moeten wij meerdere onderzoeken uitvoeren. Deze onderzoeken ziet u dan meestal meerdere malen terug op uw declaratie of factuur.

Zie ook: Waarom zijn er meer testen gedaan dan mijn huisarts/specialist aangevraagd heeft?

De kosten van laboratoriumonderzoek zijn opgebouwd uit een ordertarief plus de kosten van de aangevraagde bepalingen of onderzoeken. In het ordertarief zijn de kosten verwerkt van bijvoorbeeld bloedafname inclusief de benodigde materialen en de administratieve verwerking en het versturen van de resultaten naar de aanvrager.

Laboratoriumonderzoek valt bijna altijd onder het eigen risico. Het verschilt per onderzoek of uw zorgverzekeraar de kosten geheel of gedeeltelijk aan u vergoedt. Het kan zijn dat kosten ten laste komen van uw wettelijk verplichte eigen risico.

De kosten zijn lager

In de getoonde tarieven staan de 'maximale tarieven', maar dit betekent niet dat u deze betaalt. Met diverse zorgverzekeraars hebben wij afspraken voor lagere tarieven voor verschillende onderzoeken . Uw zorgverzekeraar kan u meer vertellen over de exacte kosten van het onderzoek.

De kosten zijn hoger

Bij sommige laboratoriumtesten zijn bepaalde uitkomsten aanleiding om het bloed of de kweek verder te onderzoeken. Dit wordt doortesten genoemd. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer er bacteriën zijn gevonden in uw urine of ontlasting en wij moeten vaststellen welke dat zijn. Welke testen uiteindelijk worden gebruikt, is afhankelijk van de uitkomsten van de eerste test. Daarom is vooraf niet altijd precies vast te stellen wat uiteindelijk het onderzoek gaat kosten.

Ook uw specialist of huisarts kan om extra bepalingen verzoeken.

Bij sommige laboratoriumtesten zijn bepaalde uitkomsten aanleiding om het bloed of de kweek verder te onderzoeken. Dit wordt doortesten genoemd. Het is bijvoorbeeld moeilijk om voorafgaand aan microbiologisch onderzoek aan te geven wat de kosten zullen zijn. Een kweek waarin niets groeit kost bijvoorbeeld minder dan een kweek waarin wij een of meer bacteriën aantreffen waarvoor wij moeten vaststellen welke bacteriën dat zijn, en voor welke antibiotica zij gevoelig zijn.

Ook wijken wij weleens af van wat een zorgverlener precies aanvraagt, bij voorbeeld als wij denken dat er ander of aanvullend onderzoek nodig is om de vraagstelling goed te beantwoorden. Ten slotte komt het voor dat wij geen onderzoek verrichten, in die gevallen meestal op basis van eerder verrichte analyses. Uw zorgverlener kan om extra bepalingen verzoeken.

De exacte kosten zijn van tevoren soms niet te bepalen. Dat kan meerdere oorzaken hebben: 

Maximale tarieven

In de tarievenwijzer staan de 'maximale tarieven', maar dit betekent niet dat u deze betaalt. Met diverse zorgverzekeraars hebben wij afspraken voor lagere tarieven voor verschillende onderzoeken.

Extra aanvragen

Soms vraagt uw huisarts een extra onderzoek aan.

Het onderzoek vereist extra testen

Het soort onderzoek vereist soms extra testen, met name bij microbiologische onderzoeken. Een kweek waarin niets groeit kost bijvoorbeeld minder dan een kweek waarin wij een of meer bacteriën aantreffen waarvoor wij moeten vaststellen welke bacteriën dat zijn, en voor welke antibiotica zij gevoelig zijn.

Ook wijken wij weleens af van wat een arts precies aanvraagt, bij voorbeeld als wij denken dat er ander of aanvullend onderzoek nodig is om de vraagstelling goed te beantwoorden. Ten slotte komt het voor dat wij geen onderzoek verrichten, in die gevallen meestal op basis van eerder verrichte analyses.

Zie 'Waarom zijn er meer testen gedaan dan mijn huisarts/specialist aangevraagd heeft?'

Certe heeft geen inzicht in de declaratie per verzekeraar, maar in principe vindt u hier per regel elke bepaling die Certe in opdracht van uw huisarts/specialist heeft gedaan. Daarnaast vindt u de orderkosten die Certe in rekening brengt.

Ziet u meer bepalingen dan op uw aanvraagformulier stonden aangevinkt? Zie 'Waarom zijn er meer testen gedaan dan mijn zorgverlener aangevraagd heeft?'

Heeft u vragen over de inhoud en/of uitslag van de onderzoeken dan kunt u contact opnemen met uw huisarts/specialist. Hij of zij is verantwoordelijk voor uw behandeling.

Is uw labonderzoek in rekening gebracht bij uw zorgverzekeraar dan kunt u daar een kopie factuur opvragen.

Werkt u bij een instelling of bent u niet verzekerd (particulier) dan kunt u een kopie factuur bij Certe opvragen. U kunt uw verzoek indienen via e-mail.

Wij hebben de volgende informatie nodig om u de juiste factuur te sturen:

  • Factuurnummer
  • Huidige postcode en huisnummer.

Is er geen factuurnummer voor handen dan graag geboortedatum en voorletter(s) en (meisjes-)naam.

Vanwege de privacy wetgeving (Wet AVG) versturen wij uw factuur alleen per post .

De zorgverzekeraar betaalt de eventuele vergoeding aan u uit, niet aan Certe . Wij vragen u de factuur voor de vervaltermijn te betalen aan Certe.

Uw zorgverzekeraar wijst uw declaratie af omdat u onder de Wet langdurige zorg (WLZ) valt. Om die reden ontvangt de instelling een factuur.

Heeft u uw afspraak afgezegd dan worden er geen kosten in rekening gebracht.

Bent u (tijdelijk) woonachtig in Nederland of van Nederlandse afkomst en woonachtig in het buitenland? Dan willen we u erop attenderen dat de kosten voor dit onderzoek voor uw rekening zijn, al dan niet via uw zorgverzekering. Om uw kosten via de zorgverzekering vergoed te krijgen, willen we u vragen het volgende te mailen ofwel op te sturen naar Certe.

U bent (tijdelijk) woonachtig in Nederland in verband met studie, vakantie of werk. U heeft een zorgverzekering in uw thuisland. Dan zijn er drie mogelijkheden:

  • U bent in het bezit van een geldige EHIC. Graag ontvangen wij een kopie van deze kaart op debiteuren@certe.nl, zodat wij de kosten rechtstreeks naar uw verzekering kunnen sturen. Uw kopie kunt u mailen naar debiteuren@certe.nl, o.v.v. uw naam en geboortedatum.
  • U bent in het bezit van een AON-verzekering. Graag ontvangen wij dit nummer (begint vaak met een letter), zodat wij de kosten rechtstreeks naar uw verzekering kunnen sturen.
    Het verzekeringsnummer kunt u mailen of opsturen naar onderstaand adres, o.v.v. uw naam, geboortedatum en de datum van de periode van geldigheid.
  • U heeft het hierboven genoemde niet, maar u bent wel in uw thuisland verzekerd. Dan sturen wij de factuur van de kosten naar uw woonadres in Nederland. U dient dan zelf zorg te dragen voor de betaling ervan.
  • Bent u anders verzekerd? Geef ons uw e-mail adres door via debiteuren@certe.nl.

U bent van Nederlandse afkomst en woonachtig in het buitenland. Dan kan het zijn dat u verzekerd bent via het CAK. U krijgt jaarlijks een nieuwe pas van het CAK (EHIC).

Graag ontvangen wij een kopie van deze (geldige) EHIC kaart, zodat wij de kosten rechtstreeks naar uw verzekering kunnen sturen. De kopie kunt u mailen of opsturen naar debiteuren@certe.nl, o.v.v. uw naam en geboortedatum.

Heeft u vragen? Dan kunt u tussen 8.30 uur en 12.30 uur telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer 088 – 237 11 85.

Wilt u liever een kopie van uw id per post versturen? Dan kan dat naar:

Certe 
Antwoordnummer 9605
9700 WN Groningen