Spring naar inhoud

FAQ - ZorgDomein (algemeen)

Vanuit uw informatiesysteem kunt u ZorgDomein openen en een aanvraag plaatsen voor uw patiënt. Uw aanvraag wordt vanuit ZorgDomein geplaatst in het informatiesysteem van Certe en hierin verwerkt. Afhankelijk van de aanvraag informeert u de patiënt online (per email) of op papier (loopbriefje) over de aanvraag.

U kunt via ZorgDomein klinische chemie (spreekuurlocatie en thuis), medisch microbiologie, functieonderzoek, AC, CVRM en diabetesdienst aanvragen. Aanvragen voor de trombosedienst kan via de reguliere weg en niet via ZorgDomein.

Indien u een test wilt aanvragen die niet staat vermeld in ZorgDomein dan kunt dit via ‘afwijkende aanvraag’ indienen. Afwijkende aanvraag is te vinden via de zoekbalk of via A-Z. Bij 'Aangevraagd onderzoek' kan dan worden aangegeven om welke test het gaat.

Niet alle testen kunnen op alle afname locaties worden afgenomen of worden verwerkt op het laboratorium, raadpleeg bij twijfel eerst de klinisch chemicus voordat u een test aanvraagt via ‘afwijkende aanvraag’.

Als u digitaal aanvraagt, ontvangt u de uitslag via de voor u bekende weg, hierin zijn geen wijzigingen.

Voor het juist ontvangen van uw uitslagen, is het wel belangrijk dat u als aanvrager en uw organisatie bij Certe geregistreerd staan. Daarnaast moeten de gegevens van uw Certe registratie (persoonlijke AGB en organisatie AGB) overeen komen met uw ZorgDomein account.

Bent u al bij Certe geregistreerd, dan hoeft u niet door te geven dat u gebruik wilt maken van ZorgDomein, u kunt direct gaan starten met digitaal aanvragen. Indien u niet bent geregistreerd bij Certe of u wilt uw huidige gegevens aanpassen dan gaat dit via Aanmelden of aanpassen gegevens. Aanpassen van een ZorgDomein account gaat via Wat doe ik in mijn persoonlijke account?.

Betreft uw aanvraag een afname bij een van de spreekuren op onze priklocaties of medische microbiologie, dan kunt u een nieuwe aanvraag insturen. U hoeft in dat geval ook geen contact te zoeken met Certe. Het is belangrijk dat u uw patiënt het juiste loopbriefje mailt of meegeeft. Alleen dan kunnen wij de juiste onderzoeken afnemen.

Zijn er wijzigingen met betrekking tot een huisbezoek, neemt u dan telefonisch contact op met: tel 088-23 70 121.

Een verstuurde aanvraag is zichtbaar bij tabblad Regie in ZorgDomein.

Naast het handmatig opzoeken van een aanvraag via Regie, kan er ook voor worden gekozen om alle verstuurde aanvragen automatisch te ontvangen in uw informatiesysteem via een Edifact bericht. Deze optie kunt u zelf activeren bij uw ZorgDomein account.  

Zie ook: Uw EDIFACT-adres opzoeken en instellen of neem contact op met de supportafdeling van ZorgDomein.

Zoek de verwijzing in ZorgDomein op in Regie. Kijk bij de verzonden verwijzingen. (Zoeken kan op naamgeboortedatum of ZorgDomein-nummer).Klik op de verwijzing om details te zien. Kies de optie ‘patientbericht’ en druk de PDF af. 

Ja dit kan, alle laboratoriumonderzoeken, ongeacht bloedonderzoek of medische microbiologie kan van 1 patiënt tegelijk worden aangevraagd. Ook kunnen er meerdere microbiologische onderzoeken tegelijkertijd van 1 patiënt worden aangevraagd (denk aan SOA uitstrijk en SOA bloedonderzoek). ZorgDomein maakt hier zelf automatisch meerdere aanvragen van. Let wel op de printerinstelling, bij meerdere onderzoeken kunnen er ook meerdere patiëntberichten worden aangemaakt, deze dienen afzonderlijk te worden geprint (dus niet dubbelzijdig). Een combinatie aanvraag van laboratorium- en functieonderzoeken kan alleen los worden aangevraagd.