Sander Jonges: 'Als er iets moet gebeuren, regelt Certe het gewoon'
Huisarts Jonges, Winschoten
Sander Jonges is 24 jaar huisarts in Winschoten, waar hij deel uitmaakt van Huisartsengroepspraktijk Hommesplein. Daarnaast is hij lid van de Huisartsenadviesraad van Certe. Met zijn praktijk werkte hij mee aan een pilot om de laatste stap van het papierloos aanvragen voor de eerste lijn verder te perfectioneren. Met succes: ‘Ik vind het mooi om te zien dat als je roept dat er iets beter zou kunnen, Certe dat gewoon regelt.’
Digitaal vaardige patiënten
De huisartsenpraktijk aan het Hommesplein in Winschoten, bestaande uit vijf huisartsen, hun waarnemers, praktijkondersteuners en assistenten, telt zo’n zevenduizend patiënten, vooral uit het oude Winschoten zelf. Sander Jonges: ‘Wij hebben relatief veel patiënten die lager opgeleid zijn dan gemiddeld, sociaal minder vaardig zijn en vaak geen werk hebben. Veel ouderen ook, rokers en mensen met overgewicht en alle problemen die daarmee samenhangen, zoals suikerziekte, artrose, hoge bloeddruk en hartfalen.’ Desondanks gaat het digitaliseren van de communicatie met zijn patiënten van een leien dakje. ‘De meeste patiënten zijn digitaal vaardig genoeg. Als ik een e-mail stuur en helder uitleg wat ze moeten doen met duidelijke hyperlinks erbij, gaat het prima.’
Geen loopbriefjes meer nodig
De pilot die Jonges met Certe draaide ging ook over digitalisering. ‘Voordat huisartsen digitaal gingen aanvragen zette ik kruisjes op een formulier, dat gaf ik mee aan de patiënt en die meldde zich dan bij de spreekuurlocatie van Certe. Toen gingen we digitaliseren en vulde ik het labformulier in op de computer, maar vervolgens moest de patiënt nog steeds een uitgeprint formulier meenemen. De meeste mensen hebben thuis geen printer meer staan, dus dat moesten wij dan voor ze doen. Ik vond dat dit anders zou moeten kunnen. Zo’n digitale aanvraag staat namelijk wel in de systemen van Certe, maar de patiënt moest nog steeds dat papieren loopbriefje meenemen. De medewerkers van de spreekuurlocatie beschikten namelijk nog niet over de technologische middelen om zo’n digitale aanvraag tevoorschijn te toveren. Dat moest anders kunnen, vond ik. En Certe gelukkig ook.’
Streepjescode scannen
De wens om deze stap te verbeteren is inmiddels gezet. Certe is gaan werken met een applicatie (Careware) waarmee de afname uitgevoerd kan worden op de afnamelocaties. Als een huisarts een onderzoek wil aanvragen, overlegt hij eerst met de patiënt of die digitaal vaardig genoeg is. Vervolgens krijgt de patiënt een e-mail met de instructies voor de afspraak. Die e-mail hoeft niet meer te worden uitgeprint: de patiënt laat de streepjescode op de mobiele telefoon zien aan de medewerker Bloedafname, die de code scant. De Careware-app geeft vervolgens aan welke onderzoeken zijn aangevraagd. Er komt dus geen briefje meer aan te pas. Deze aanpak heeft Certe via een pilot bij de praktijk van Jonges getest. Dat liep prima. Jonges: ‘Alleen als patiënten digitaal niet vaardig genoeg zijn, print ik de aanvraag uit en dan kunnen ze telefonisch een afspraak maken met Certe.’ Vanaf 1 november biedt Certe deze aanpak dan ook breder aan bij de aanvragers in Groningen en Drenthe die met ZorgDomein aanvragen bij Certe.
Luisteren en innoveren
Dat deze pilot zo voorspoedig is verlopen, vindt Jonges een mooi voorbeeld van de samenwerking met Certe. ‘We worden een of twee keer per jaar benaderd door de adviseur klant eerstelijn (voorheen: relatiemanager) van Certe en die contacten verlopen prima. Certe luistert goed naar de behoeften vanuit het veld en blijft innoveren. Door tendensen in de zorg op tijd en actief op te pakken, blijft Certe voor ons een plezierige dienstverlener. We kunnen er voor het hele pakket van diensten terecht en daarom hebben wij geen enkele behoefte om rond te kijken naar een andere dienstverlener. Integendeel.’
Goed inspelen op behoeften van de huisartsen
Namens de Huisartsenadviesraad communiceert hij geregeld met Certe over het dienstenaanbod en koppelt hij terug welke diensten huisartsen graag willen afnemen en welke niet. ‘Er is de afgelopen jaren veel veranderd en ik vind dat Certe steeds goed heeft ingespeeld op die ontwikkelingen. De afgelopen jaren is het aanleveren van gegevens in de huisartsensystemen ook vaak onderwerp van gesprek geweest tussen de Huisartsenadviesraad en Certe. Jonges: ‘Die koppeling werkt inmiddels uitstekend. Wij kunnen de uitslagen van onze patiënten nu onder de juiste kopjes uit het systeem halen en hoeven dat niet meer handmatig te doen. Ook zou ik het handig vinden dat specialisten en huisartsen over en weer inzage krijgen in uitslagen van hun patiënten. Dat is wettelijk gezien lastig, maar soms wil je in het belang van de patiënt zo snel mogelijk over gegevens beschikken en dat kost nu in sommige gevallen te veel tijd.’
Geplaatst op: 30 september 2022